Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Jäv - om jävsgrunderna i förvaltningslag (2017:900)

Den som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen ska enligt regeringsformen iaktta saklighet och opartiskhet. Partsintressen ska alltid uppmärksammas eftersom de kolliderar med kravet på opartiskhet och påverkar förmågan till saklighet.

Jäv_kunskapsbanken.jpg

Att handläggaren har viljan och förmågan att förhålla sig objektiv är normalt inte nog. Problematiken kring jäv tar inte sikte på en befattningshavares moral och kompetens utan på förekomsten av sådana yttre faktorer som placerar honom eller henne i situationer, där det rent allmänt sett finns en risk för att ovidkommande hänsyn skulle kunna spela en roll. Det finns inte något krav på otillbörligt gynnande för att jävsreglerna ska vara tillämpliga. Jävsreglerna hanteras i förvaltningslagen och i kommunallagen för kommunernas del.

De olika jävssituationerna regleras i 16 § förvaltningslagen:

  • Sakägarjäv eller intressejäv (första punkten)
  • Släktskapsjäv (också första punkten)
  • Ställföreträdarjäv (andra punkten)
  • Ombudsjäv (också andra punkten)
  • Tvåinstansjäv (tredje punkten)
  • Delikatessjäv eller grannlagenhetsjäv (fjärde punkten)

Undantagsbestämmelsen

Andra stycket i lagen avser att klargöra att även om det i ett ärende föreligger någon omständighet som formellt grundar jäv, till exempel släktskap, ska det vara möjligt att bortse från denna omständighet om frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse i ärendet.

Bestämmelsen i andra stycket kan tillämpas då det rör sig om ärenden som är helt rutinbetonade. Om ärendet i något hänseende är kontroversiellt, erbjuder alternativa lösningar eller kräver mera djupgående överväganden, måste jävsgrunderna uppmärksammas.

Att undantagsbestämmelsen ska tillämpas med stor restriktivitet framgår av att det ska vara ”uppenbart” att frågan om opartiskhet saknar betydelse.

Den som är jävig får inte handlägga ärendet

Enligt 17 § får den som är jävig inte handlägga ärendet. Det innebär att den jävige inte får ta befattning med ärendets beredande eller avgörande. Den som är jävig får inte heller närvara när ärendet avgörs. 

I många situationer kan det vara nödvändigt att en åtgärd vidtas omedelbart eller i varje fall vara förenat med olägenhet att uppskjuta åtgärden. Det finns därför ett undantag som medger att den jävige både utreder och avgör ärendet (se prop. 1971:30 sid. 344 och sid. 357). Undantaget ska bara tillämpas i just undantagssituationer.

Tjänster för dig som arbetar inom förvaltning

JP Infonet erbjuder både informationstjänster och utbildningar till dig som arbetar med förvaltningsrätt. Informationstjänsten JP Förvaltningsnet erbjuder ett kvalificerat stöd till alla som arbetar med förvaltningsrättsliga frågor inom kommunen eller på en myndighet, domstol eller advokatbyrå.

För dig som är i behov av en grundläggande genomgång eller en fördjupning i förvaltningsområdets frågeställningar håller vi utbildningar på både ingångs-​ och fördjupningsnivå. Se våra kurser inom förvaltningsrätt här. 

Om du är anställd i en kommun har vi dessutom en webbkurs om jäv där du får en grundlig genomgång av vad lagtexten säger och flera praktiska exempel från verkliga rättsfall.

Senast uppdaterad 19 april 2023. 

Publicerad 31 dec 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom förvaltningsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

I denna analys beskriver vår expert Jan Melander hur hot och våld mot offentliganställda kan förebyggas.  

31 okt 2024

En man ville hos en kommun ta del av 41 000 000 mejl på plats i stadshuset. Kammarrätten instämmer i kommunstyrelsens bedömning att det skulle möta betydande hinder att tillhandahålla handlingarna på stället. Mannen får därför inte ta del av handlingarna.   

1 okt 2024

En man begärde att få ta del av uppgifter om röster i EU-valet 2024, men kammarrätten anser att uppgifterna inte utgör allmänna handlingar. Mannen har därför inte rätt att ta del av uppgifterna.

31 okt 2024