IMY publicerar rapport om 2021 års klagomål
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) publicerar nu en rapport som belyser de klagomål som myndigheten tog emot under förra året. Den vanligaste typen av klagomål rör enskildas rättigheter.
Rapporten redovisar de över 2 600 klagomål som IMY tog emot under förra året. Majoriteten av klagomålen, tre av fyra klagomål, rör dataskyddsförordningen men myndigheten tar även emot klagomål som rör kamerabevakningslagen, brottsdatalagen, inkassolagen och kreditupplysningslagen.
Vart tredje klagomål enligt dataskyddsförordningen handlade om de registrerades rättigheter.
– I rapporten ges ett antal rekommendationer till verksamheter, som exempelvis att verksamheter måste känna till vilka rättigheter enskilda individer har när de hanterar personuppgifter och att även ha rutiner på plats för att tillgodose dessa rättigheter. Det är till exempel viktigt att ha rutiner på plats för att kunna hantera att en person hör av sig och vill ha tillgång till sina personuppgifter genom ett så kallat registerutdrag, säger Andrea Amft som är analytiker på IMY.
Andra rekommendationer i rapporten är bland annat kravet på verksamheter att vara tillgängliga. Enskilda ska lätt kunna komma i kontakt med verksamheterna för att utöva sina rättigheter. Det är också viktigt för verksamheter att tydligt informera alla vars personuppgifter de behandlar om vilka personuppgifter de behandlar och varför.
– Utifrån klagomålen är det också tydligt att många verksamheter som använder direktmarknadsföring behöver utveckla sina rutiner för att avbryta utskick om en person hör av sig och inte vill ha mer direktmarknadsföring eller reklam skickad till sig.
Publicerad 14 jun 2022