Mejlkonversationer om domares profession och arbetsmiljö var inte allmänna handlingar
En man begärde ut vissa mejlsvar adresserade till en rådman vid en tingsrätt. Tingsrätten avslog begäran då handlingarna inte var inkomna till eller upprättade hos myndigheten. Kammarrätten menar att e-postmeddelandena, som bland annat handlade om domares profession och arbetsmiljö, inte berörde den aktuella tingsrättens verksamhet. Handlingarna är därför inte att se som allmänna och överklagandet avslås.
Bakgrund
En man begärde hos en tingsrätt att få ta del av de svar som en rådman fick på ett e-postmeddelande hon skickade till domare som inte var anställda vid den aktuella tingsrätten. I e-postmeddelandena diskuterade domarna bland annat frågor om sin profession och arbetsmiljö.
Tingsrätten avslog begäran med hänvisning till att handlingarna inte var inkomna till eller upprättade hos myndigheten och därmed inte allmänna. Mannen överklagade beslutet och yrkade fortsatt att han skulle få ta del av e-postmeddelandena med svar.
Gällande rätt
Enligt 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen, TF, har varje svensk medborgare rätt att ta del av allmänna handlingar som inte är belagda med sekretess. En handling är enligt 2 kap. 4 § TF allmän om den förvaras, och är inkommen till eller upprättad hos en myndighet.
I 2 kap. 8 § TF anges att brev eller annat meddelande som är ställt personligen till den som innehar en befattning vid en myndighet anses som allmän handling, om handlingen gäller ett ärende eller någon annan fråga som ska handläggas av myndigheten och inte är avsedd för mottagaren endast som innehavare av annan ställning.
Kammarrättens bedömning
Kammarrätten inleder med att konstatera att de aktuella e-postmeddelandena skickades till rådmannens e-postadress och var därmed ställda till henne. Dock rörde inte meddelandena något ärende som handlades av tingsrätten.
Utgångspunkten är att ett meddelande som är adresserat till någon som arbetar vid en myndighet ska anses vara en allmän handling om handlingen gäller något som myndigheten har att befatta sig med. Endast det faktum att ett meddelande har en beröring med myndighetens verksamhet innebär inte att det gäller en fråga som myndigheter handlägger. Kammarrätten framhåller därför att det finns ett visst utrymme för en anställd att, som i detta fall, diskutera frågor kopplade till sin yrkesroll utan att meddelandena är att se som allmänna handlingar.
Innehållet i meddelandena var inte avsett att påverka den aktuella tingsrättens verksamhet. I stället bestod meddelandena av en diskussion av mer privat karaktär i form av erfarenhets- och åsiktsutbyten mellan personer i samma yrkesroll. Mot bakgrund av detta gör kammarrätten bedömningen att e-postmeddelandena inte utgör allmänna handlingar och därför inte ska lämnas ut.
Av Clara Eriksson, redaktör och jurist på JP Infonet.
Ursprungligen publicerad i JP Förvaltningsnet.
Referat av Kammarrätten i Sundsvall 2023-07-03, mål nr 1152-23.
Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.
Publicerad 10 okt 2023
Redaktör, jurist