Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Vad är skillnaden mellan alternativa anbud och parallella anbud?

Juristens svar

Bestämmelsen om alternativa anbud återfinns i 9 kap. 16 § lagen om offentlig upphandling (LOU). Av paragrafen framgår att en upphandlande myndighet får tillåta eller kräva att en anbudsgivare lämnar anbud med alternativa utföranden (alternativa anbud) som avviker från dem som myndigheten har angett. Förenklat kan man säga att det handlar om sådana situationer när en anbudsgivare i sitt anbud erbjuder fler än ett alternativ till lösning. Anbud med alternativa utföranden får dock endast beaktas under förutsättning att den upphandlande myndigheten har angett i annonsen att sådana anbud är tillåtna (9 kap. 16 § LOU).

Med parallella anbud avses flera anbud från samma leverantör som uppfyller de obligatoriska kraven. Anbuden skiljer sig inte åt vad gäller utförande, men kan exempelvis skilja sig i fråga om vilka produkter som erbjuds. Begreppet parallella anbud förekommer inte i upphandlingslagstiftningen. Kammarrätten i Jönköping har däremot i mål nr 365-24 förtydligat att parallella anbud är sådana anbud som inte utgör alternativa anbud enligt 9 kap. 17 § lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (motsvarigheten till 9 kap. 16 § LOU) och inte heller sådana anbud som innehåller förbehåll eller reservationer (sidoanbud).

Ursprungligen publicerad i JP Upphandlingsnet.

Publicerad 30 aug 2024

Mihiri Ratnayake

Redaktör, jurist

JP Infonet vill upplysa om att svaret som ges är övergripande och inte en rekommendation till beslut i något enskilt fall.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Vad ligger i begreppet ”självständiga och oberoende” och hur agerar man rent praktiskt om man får två misstänkt lika koncernanbud? Detta kommer upphandlingsjuristen Fredrik Rogö berätta mer om under Upphandlingsrättsdagen den 7 november. Läs vår intervju med honom!

10 sep 2024

Kammarrätten anser att den omständigheten att en kommun har annonserat i fel förfarande och inte har råd med att anta anbud över tröskelvärdet utgör sakliga skäl för att avbryta en upphandling.

4 sep 2024

EU-domstolens dom mål C-737/22, meddelad den 13 juni 2024, rör vad som egentligen omfattas med förbudet mot förhandling av anbud. Sara-Li Olovsson och Erik Edström på Upp Advokatbyrå analyserar domen. 

30 aug 2024