Region skulle ha upphandlat presentkort
Det var en otillåten direktupphandling när en region köpte julklappar till de anställda i form av presentkort. Eftersom presentkorten ska betraktas som varor överstiger värdet direktupphandlingsgränsen. Avtalet har inte annonserats och regionen ska därför betala 600 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.
Bakgrund
En region beslutade under 2022 att ge alla anställda vid regionen ett presentkort värt 500 kronor. På grund av tidsbrist ingick regionen avtal direkt med en leverantör. Avtalet innebar att leverantören skulle leverera 15 850 presentkort till en total kostnad om 8 000 000 kronor. Presentkortet kunde de anställda i regionen sedan byta mot varor, tjänster eller andra presentkort på leverantörens hemsida.
Enligt regionen avsåg upphandlingen enbart en förmedling av en värdehandling med ett värde på 313 600 kronor. Direktupphandlingen var därmed tillåten eftersom värdet understeg direktupphandlingsgränsen på 700 000 kronor.
Konkurrensverket ansåg att regionen köpt en produkt i form av presentkort från leverantören och inte endast en förmedling av presentkorten. Både förmedlingsavgiften och värdet av presentkorten skulle därför räknas ihop. Vid en sådan beräkning uppgick det sammanlagda värdet av upphandlingen till cirka 7,9 miljoner kronor, vilket kräver annonsering.
Konkurrensverket vände sig till förvaltningsrätten och yrkade att regionen skulle betala 600 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.
Förvaltningsrätten gick på Konkurrensverkets linje och beslutade att regionen skulle betala 600 000 kronor i upphandlingsskadeavgift. Domstolen ansåg att presentkorten skulle betraktas som varor och att värdet av presentkorten därför ingick i upphandlingen.
Regionen överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.
Kammarrättens bedömning
Kammarrätten instämmer i förvaltningsrättens bedömning att regionen genom avtalet med leverantören har anskaffat varor i form av presentkort och inte enbart förmedling av en värdehandling i form av presentkorten. Genom avtalet har leverantören åtagit sig att tillhandahålla presentkort som kan bytas mot varor, tjänster eller andra presentkort och regionen har åtagit sig att erlägga ersättning motsvarande presentkortens värde. Att andra företag än leverantören kan komma att stå för leverans av varor eller tjänster efter att gåvotagarna har löst in presentkorten medför inte att presentkorten kan betraktas som något annat än varor.
Den totala kostnaden för presentkorten ska alltså ingå vid beräkningen av upphandlingens värde. Ett annat synsätt skulle enligt kammarrätten innebära ett kringgående av bestämmelserna i LOU.
Eftersom värdet av upphandlingen överstiger gränsen för direktupphandling ska regionen betala den beslutade avgiften om 600 000 kronor. Överklagandet avslås.
Referat av Kammarrätten i Stockholm 2024-10-16, mål nr 2651-24.
Ursprungligen publicerad i JP Upphandlingsnet.
Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.
Publicerad 13 dec 2024
Redaktör, jurist