Bolag som inrett en byggnad med åtta i stället för sex lägenheter ska betala sanktionsavgift
En kommun beviljade bygglov för ändrad användning av en byggnad från textilfabrik till sex lägenheter. Bolaget inredde därefter byggnaden med åtta lägenheter, vilket även medförde att planlösningen i källarplanet ändrades. MÖD anser att detta är en sådan väsentlig avvikelse från bygglovet att åtgärden är att jämställa med att påbörja åtgärden utan bygglov och startbesked. Eftersom den ändrade användningen avser hela byggnaden ska bruttoarean, inklusive källarplanet, utgöra sanktionsarea vid beräkning av byggsanktionsavgiften.
Bakgrund
En miljö- och byggnadsnämnd (nämnden) beviljade i juni 2019 ett bolag bygglov för ändrad användning av en befintlig byggnad från textilindustri till flerbostadshus. I beslutet angav nämnden att flerbostadshuset skulle bestå av sex lägenheter som var fördelade på två plan och att lägenheterna var identiska på båda planen. Det stod även i beslutet att det i källarplanet skulle bli lägenhetsförråd, aktivitetsrum, pannrum och soprum. Nämnden beviljade startbesked för åtgärden i november 2019.
I oktober 2021 framkom att lovet inte hade följts främst genom att bolaget inrett åtta i stället för sex lägenheter i byggnaden. Efter att nämnden i samband med slutsamrådet meddelade bolaget att slutbesked inte kunde ges, gav nämnden bolaget tillfälle att antingen ändra byggnaden så att lovet följdes eller ansöka om nytt lov. Bolaget valde då att ansöka om nytt bygglov. Ansökan avsåg ändrad användning av industribyggnad till flerbostadshus med åtta lägenheter i två våningar med två allaktivitetsrum, åtta lägenhetsförråd, cykelförråd och soprum i källarplan. Nämnden beviljade bolaget bygglov i efterhand i januari 2022.
Nämnden beslutade i mars 2022 att ta ut byggsanktionsavgift om 209 803 kronor eftersom bolaget, innan startbesked utfärdats, vidtog åtgärder som innebar att användningen av den befintliga byggnaden ändrades från industribyggnad till flerbostadshus med åtta lägenheter. Bolaget överklagade beslutet till mark- och miljödomstolen (MMD), som satte ned byggsanktionsavgift till 38 012 kronor. Detta eftersom domstolen fann att ändringen av källarplanets planlösning inte skulle räknas in i byggsanktionsavgiften. Nämnden överklagade beslutet till Mark- och miljööverdomstolen (MÖD).
Rättslig reglering
Av 9 kap. 2 § första stycket 3 a plan- och bygglagen (2010:900), PBL, följer att det krävs bygglov för annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd.
Enligt 10 kap. 3 § 1 PBL får en åtgärd inte påbörjas innan byggnadsnämnden har gett ett startbesked, om åtgärden kräver bygglov.
11 kap. 51 § PBL fastslår bland annat att om någon bryter mot en bestämmelse i 8–10 kapitlen ska tillsynsmyndigheten ta ut en byggsanktionsavgift.
Mark- och miljööverdomstolen
MÖD inleder med att instämma i MMD:s bedömning att nämndens beslut om sanktionsavgift uppfyller de krav på tydlighet som ställs på utformningen.
Vad gäller förutsättningarna för att ta ut byggsanktionsavgiften anser MÖD att ändringen från sex till åtta lägenheter inte bara har påverkat byggnadens planlösning, utan även behovet av bland annat parkeringsplatser, förrådsutrymmen och andra allmänna utrymmen. Domstolen konstaterar att ett ökat antal lägenheter typiskt sett också förändrar den omgivningspåverkan som åtgärden medför. MÖD bedömer därför att avvikelserna från det ursprungligen lämnade bygglovet sammantaget utgör en sådan väsentlig ändring som är att likställa med att påbörja åtgärden, i form av ändrad användning av industribyggnad till flerbostadshus, utan bygglov och startbesked (se MÖD 2017-11-08, mål nr P 5574-16 och jämför med MÖD 2013-02-28, mål nr P 8564-12).
Bolaget har alltså utan startbesked påbörjat en åtgärd som är lovpliktig enligt 9 kap. 2 § första stycket 3 a PBL, vilket strider mot 10 kap. 3 § PBL. Byggsanktionsavgift ska därför utgå enligt 11 kap. 51 § PBL och beräknas enligt 9 kap. 8 § 4 p. plan- och byggförordningen (2011:338). Eftersom den ändrade användningen från industribyggnad till flerbostadshus avser hela byggnaden anser MÖD att sanktionsarean, så som även nämnden fann, ska utgöras av bruttoarean inklusive källarplanet. Domstolen finner att det inte har framkommit att det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften eller att det skulle finnas några skäl att sätta ned den. MÖD ändrar därför MMD:s dom och fastställer nämndens beslut om byggsanktionsavgift.
Referat av Mark- och miljööverdomstolen 2025-01-09, mål nr P 16486-23.
Ursprungligen publicerad i JP Samhällsbyggnadsnet.
Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.
Publicerad 28 jan 2025
Redaktör, jurist