Rättelse omöjlig i tvåstegsförfarande vid upphandling av särskilda persontransporter
En region har upphandlat systemstöd för särskilda persontransporter. Enligt kammarrätten framgick det inte av ansökningsinbjudan att det var ett obligatoriskt krav att referensuppdragen måste avse myndighetsutövning gällande färdtjänst och riksfärdtjänst. Det var därför fel av regionen att utesluta ett bolag för att det inte uppfyllde kravet i ett första steg. Otydligheten har påverkat det konkurrensuppsökande skedet och det är därför inte tillräckligt med en rättelse. Kammarrätten anser att upphandlingen måste göras om.
Bakgrund
En region upphandlade systemstöd för särskilda persontransporter genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF. I ansökningsinbjudan angav regionen att anbudssökande tidigare skulle ha levererat systemstöd för särskilda persontransporter med liknande omfattning och komplexitet.
Ett bolag ansökte om att få lämna anbud, men bedömdes inte uppfylla kravet på referenser, eftersom bolagets referensuppdrag inte omfattade myndighetsutövning gällande färdtjänst och riksfärdtjänst, utan avsåg annan myndighetsutövning. Bolaget bjöds därför inte in att lämna anbud.
Bolaget ansökte om överprövning och anförde att bolagets anbud uteslutits på felaktiga grunder eftersom regionen ställt upp ett obligatoriskt krav som inte framgick av ansökningsinbjudan.
Förvaltningsrätten biföll bolagets ansökan om överprövning på så sätt att upphandlingen inte fick avslutas förrän rättelse vidtagits genom att en ny prövning av bolagets ansökan gjordes.
Regionen överklagade till kammarrätten och yrkade att upphandlingen skulle göras om i sin helhet eftersom felet hänförde sig till det konkurrensuppsökande skedet.
Kammarrättens bedömning
Enligt 6 kap. 4 § LUF får alla leverantörer ansöka om att få delta i den för målet aktuella upphandlingen genom att lämna de uppgifter som den upphandlande enheten begär för sitt urval. De anbudssökande får därefter lämna anbud.
Frågan i målet är om det redan av regionens ansökningsinbjudan framgår att det är ett obligatoriskt krav att de av anbudssökarna uppgiva referensuppdragen ska ha avsett myndighetsutövning gällande färdtjänst och riksfärdtjänst.
Kammarrätten delar förvaltningsrättens bedömning att det i regionens ansökningsinbjudan inte med tillräcklig tydlighet går att utläsa att referensuppdragen måste avse erfarenhet av myndighetsutövning gällande färdtjänst och riksfärdtjänst. Regionen har därmed uppställt ett obligatoriskt krav som inte framgår av ansökningsinbjudan.
På grund av detta, och då bolaget har kunnat komma att lida skada till följd av regionens upphandlingsfel, finns det skäl att ingripa i upphandlingen. Kammarrätten anser att otydligheten i det obligatoriska kravet har påverkat det konkurrensuppsökande skedet. Det är därför inte tillräckligt med rättelse, utan upphandlingen ska i stället göras om.
Referat av Kammarrätten i Stockholm 2024-11-26, mål nr 2660-24.
Ursprungligen publicerad i JP Upphandlingsnet.
Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.
Publicerad 28 jan 2025
Redaktör, jurist