Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar – rehabiliteringsutredning och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning
Arbetsgivaren har enligt arbetsmiljölagen ett ansvar för att en anställd som drabbats av skada eller sjukdom får del av de anpassnings- och rehabiliteringsåtgärder som behövs för att den anställde ska kunna fortsätta arbeta. Arbetsgivaren ska medverka för att finna relevant arbetsprövning, arbetsträning eller omskolning utanför den egna arbetsplatsen. Arbetsgivarens ålägganden går dock inte längre än att vidta sådana åtgärder som syftar till att arbetstagaren ska kunna återgå i arbete hos arbetsgivaren. Det finns således ingen skyldighet att utvidga verksamheten för att tillskapa nya arbetsuppgifter åt arbetstagaren. Läs mer om arbetsgivarens rehabiliteringsansvar i denna analys som nu har reviderats av arbetsrättsjuristen Niklas Wallentin.
Lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS, ger arbetstagaren ett anställningsskydd i anställningsförhållandet till arbetsgivaren. Av förarbetena till LAS framgår att sjukdom och nedsatt arbetsförmåga i regel inte utgör grund för uppsägning, såvida det inte är fråga om en stadigvarande nedsättning av arbetsförmågan som är så väsentlig att arbetstagaren inte kan utföra arbete av någon betydelse.
Av Arbetsdomstolens praxis framgår också att det enbart är i undantagsfall som arbetsgivaren har saklig grund för uppsägning med hänvisning till arbetstagarens sjukdom.
Ladda ner dokumentet för att läsa hela analysen.
Analyser, domar och beslut, lagkommentarer, nyheter och mycket mer hittar du i informationstjänsten JP Arbetsrättsnet. Läs mer om tjänsten här.
Publicerad 2 sep 2016