Bristande skydd för personuppgifter i socialtjänsten
Information om individers missbruk, ekonomi och familjesituation riskerar att läcka ut från socialtjänsternas IT-system. Detta eftersom många kommuner inte försäkrar sig om att känsliga personuppgifter skyddas på ett säkert sätt. Det visar Socialstyrelsens nya rapport om e-hälsa och välfärdsteknik i kommunerna 2019.
Digitala lösningar ökar långsamt
Sveriges kommuner ska sträva efter att öka nyttjandet av digitala lösningar inom välfärden. Detta för att förbättra tryggheten för enskilda, tillgängligheten och underlätta för personal i verksamheterna. Årets uppföljning av e-hälsa och välfärdsteknik i kommunerna visar att användningen av välfärdsteknik ökar, men långsamt. Sedan Socialstyrelsen började mäta har andelen kommuner som använder sig av exempelvis kameror för nattlig tillsyn i hemtjänsten, gps-larm, passiva larm och olika sensorer ökat stadigt. Men det rör sig i huvudsak om mindre pilotverksamheter, och inte något som används regelmässigt.
Personuppgifter saknar ofta tillräckligt starkt skydd
De personuppgifter som hanteras av socialtjänsten är lika känsliga som de som hanteras i hälso- och sjukvården. Det kan till exempel handla om information om missbruk, familjesituation, fysiska och psykiska funktionshinder eller ekonomi. Därför är det mycket viktigt att enbart behöriga personer har tillgång till dem, och då krävs en så kallad stark autentisering, eller säker roll- och behörighetsidentifikation genom tvåfaktorsinloggning (exempelvis id-kort och en personlig kod). Det är emellertid endast 13 procent av kommunerna som säger att de har en stark autentisering för samtliga system som behandlar personuppgifter.
I 93 procent av kommunerna använder all hälso- och sjukvårdspersonal en stark autentisering när de arbetar i de olika systemen. Inom socialtjänstens utförarverksamheter, exempelvis hemtjänsten, är det mellan 24 och 32 procent av kommunerna, beroende på verksamhetsområde.
Publicerad 21 maj 2019