Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Cykelgator ska underlätta för kommunernas cykeltrafik

Väljer du cykeln framför bilen? Från och med den 1 december 2020 ger regeringen kommuner möjligheten att inrätta så kallade cykelgator där särskilda regler ska gälla. Bland annat ska förare av motordrivna fordon anpassa sin hastighet till cykeltrafiken.

mark_och_miljo_Cykelgator_ska_underlatta_for_kommunernas_cykeltrafik_16x9.jpg

Kommuner ges möjlighet att inrätta cykelgator genom att meddela lokala trafikföreskrifter om att en väg eller vägsträcka ska vara cykelgata.

– Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa. Nu ger vi ett nytt verktyg för att kommunerna ska kunna prioritera cykeltrafik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Kort om cykelgator

  • Cykelgator lämpar sig exempelvis för täta stadsmiljöer där en ny cykelbana inte fysiskt får plats, men kan också vara aktuellt för viktiga cykelstråk i glesbygd.
  • Med cykelgator kan kommuner främja cykeltrafik på gator med blandtrafik, utan att utesluta motorfordonstrafik.
  • Förare av motordrivna fordon ska anpassa sin hastighet till cykeltrafiken. Högsta tillåtna hastigheten är 30 kilometer i timmen. Den som bryter mot hastighetsbestämmelsen eller bestämmelsen om väjningsplikt ska dömas till böter.
  • Fordon får inte parkeras på cykelgatorna.
  • Förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.
  • Två nya vägmärken ska också införas. En för cykelgata och en för cykelgata upphör.

Inrättandet av cykelgator kan ske från och med den 1 december 2020. 

Publicerad 10 nov 2020

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom fastighetsrätt och samhällsplanering:

Se vår integritetspolicy