Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

De nya reglerna för SoL- och LSS-verksamheter

Från och med den 1 januari behöver fler verksamheter som bedrivs enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL) ha tillstånd av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). 

Nu måste fler verksamhetstyper ha tillstånd från IVO för att bedriva verksamhet. Fyra typer av verksamheter blir tillståndspliktiga: hemtjänst enligt SoL samt ledsagarservice, biträde av kontaktperson och avlösarservice i hemmet enligt LSS.

Social_regler_SOL_LSS16x9.jpg

Den som redan bedriver hemtjänst, ledsagarservice, avlösarservice eller biträde av kontaktperson behöver lämna in en ansökan till IVO senast den 1 mars 2019 för att kunna fortsätta bedriva verksamheten i väntan på beslut.

IVO ställer tydligare krav för att få ett tillstånd och för att behålla det. Ägare och ledning kommer att granskas mer omfattande än tidigare. IVO ställer bland annat krav på att den som ansöker har skaffat sig insikt i de regler som gäller för verksamheten, genom bland annat utbildning eller erfarenhet. Den som söker tillstånd ska också vara lämplig och ha ekonomiska förutsättningar att bedriva den sökta verksamheten.

Regeringen har också beslutat att alla nya ansökningar ska medföra en avgift. Beloppet kommer att vara 30 000 kronor för en ny ansökan och 21 000 kronor för att ansöka om att ändra i ett tillstånd.

Publicerad 7 jan 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom socialrätt:

Se vår integritetspolicy