Förberedelse inför arbetsmiljöinspektion
Hur förbereder sig en organisation inför en inspektion från Arbetsmiljöverket? Här följer några saker som kan vara bra att tänka på.
En bra början är att gå in på Arbetsmiljöverkets webbsajt och läsa under rubriken Inspektion. Dels för att få en inblick i hur Arbetsmiljöverket beskriver hur en inspektion går till, dels för att läsa om vilka aktuella inspektioner som är på gång eller planeras. Där finns även information om vilka branscher som är i fokus och vilka mer specifika områden som granskas vid inspektionerna. Därmed kan din organisation ha en höjd beredskap för besök om ni är verksamma i en bransch som verket besöker.
Har din organisation fått ett meddelande om en kommande inspektion bör ni omgående börja er egen planering. Ta fram alla styrdokument för arbetsmiljöarbetet, och ha dem tillgängliga för att visa upp för inspektören. Läs också igenom SAM-föreskriften (AFS 2001:1) för att uppdatera er om kraven såsom de är formulerade i föreskriften. Det är oftast där inspektören börjar med sina frågor. ”Hur är arbetsmiljöarbetet organiserat? Har ni gjort någon övergripande riskbedömning? Hur är arbetsmiljöuppgifterna fördelade i organisationen?” Har ni försökt att svara på SAM-frågorna i förväg ökar möjligheten till att själv bedöma vad som fungerar enligt kraven och i vilka delar ni eventuellt är osäker på om kraven är uppfyllda. Det blir en bra grund för att ställa konstruktiva motfrågor om hur inspektören anser att ni ska åtgärda det som kanske inte helt uppfyller SAM-kraven.
Vill du veta mer om arbetsmiljöinspektioner?
Läs då mer om informationstjänsten JP Arbetsmiljönet.
Publicerad 16 apr 2019