Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

GDPR-frågor, klagomål och personuppgiftsincidenter

Under 2018 har inströmningen av GDPR-frågor till Datainspektionen legat på en jämn hög nivå. Peaken kom inte helt oväntat under maj när den nya förordningen började gälla. Sedan dess har myndigheten fått in drygt 1 200 klagomål och 2 400 anmälningar av personuppgiftsincidenter.

dataskydd_GDPR-fragor_trillar_fortfarande_in_till_Datainspektionen_16x9.jpg

Efter att den nya dataskyddsförordningen började gälla den 25 maj i år har Datainspektionen fått in drygt 1 200 klagomål och 2 400 anmälningar av personuppgiftsincidenter. Under året har myndigheten dessutom besvarat runt 10 600 mejl och 8 000 telefonsamtal kopplade till GDPR.

Frågorna har bland annat handlat om rätten till registerutdrag och radering av uppgifter.

– I början var frågorna mer omfattande – företag ställde ofta frågor om tolkningar. Nu är det lite mer specifika frågor, så det kan man kanske uppfatta som att man har grundläggande kunskaper, även om det finns de som fortfarande inte tagit tag i frågorna, säger Camilla Sparr, jurist på Datainspektionen .

Publicerad 18 dec 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

EU-domstolen har i ett förhandsavgörande redogjort för tolkningen av begreppet berättigat intresse enligt artikel 6.1 första stycket f i dataskyddsförordningen. Vår expert Ranja Bunni har analyserat avgörandet.  

3 dec 2024

Vår dataskyddsjurist Beata Rosvall svarar på frågan. 

2 dec 2024

Vår rådgivare och jurist Beata Rosvall berättar i detta JP play-avsnitt om vad som händer med NIS2 och CER-direktivet.

2 dec 2024