ICA frias efter anmälan om kränkande reklamfilm
En reklamfilm på ICA:s YouTubekanal har anmälts för att vara kränkande mot ortodoxt kristna. Nu menar Reklamombudsmannen, RO, att den inte strider mot ICC:s regler.
RO friar ICA:s reklamfilm
I ICA:s reklamfilm står en grupp människor iförda kåpor i en cirkel i ett dunkelt rum. En av personerna svänger med ett rökelsekar och en person dunkar hårt med en stav i golvet medan samtliga mässar. Ett föremål ligger dolt under en sidenduk och när duken avlägsnas syns en chokladkaka och en röst mässar ”15 kronor chokladen” samtidigt som priset visas. Samma sak upprepas med en annan av butikens produkter.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, konstaterar att reklamfilmen visar en scen som tagit flera attribut från ortodoxa gudstjänster så som det svängande rökelsekaret, den långa staven, klädsel som påminner om prästrock samt mässande. Frågan är om framställningen kan antas väcka anstöt hos ett stort antal reklammottagare eller strider mot goda seder i dagens svenska samhälle.
Ron anser att scenen i sig inte kan anses stötande men att vissa reklammottagare kan uppfatta scenen som respektlös. Ron menar istället att de flesta sannolikt ser framställningen som så pass konstlad att den inte uppfattas som stötande eller i strid med god sed. Reklamfilmen strider därför inte mot artikel 1 första stycket eller artikel 2 i ICC:s regler.
Bevaka marknadsrättsliga nyheter i informationstjänsten JP Marknadsnet med MarLaw.
Publicerad 25 okt 2016