Informationskrav för webbplatser
Dagens webbplatser innehåller ofta olika funktioner och interaktiva moment. Beroende på syftet med webbplatsen och utformning av funktionerna är olika rättsnormer tillämpliga. Bortsett från sociala medier och dessa typer av interaktivitet och samkörning av innehåll (dessa kommer att behandlas i en annan analys), är flera olika rättsområden av vikt när organisationer eller företag publicerar information på sina webbplatser. Christine Kirchberger,universitetsadjunkt och doktorand vid Institutet för rättsinformatik, Stockholm Universitet reder ut begreppen.
Informationssamhällets tjänster
Om webbplatsen anses vara en informationssamhällets tjänst enligt lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster [cit e-handelslagen] måste vissa informationskrav uppfyllas. Lagen tillämpas både i förhållanden mellan företag och konsumenter (B2C), samt mellan företag och företag (B2B). Enligt 2 § omfattas “tjänster som normalt utförs mot ersättning och som tillhandahålls på distans, på elektronisk väg och på individuell begäran av en tjänstemottagare”. Med andra ord de flesta webbplatser, såsom vanliga informationstjänster, finansiella tjänster, webbhotell och söktjänster omfattas (Se Prop 2001/02:150 lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster, m.m., sida 19). De lagstadgade kraven (8 § e-handelslagen) åsyftar främst att information om den som tillhandahåller webbplatsen lämnas, dvs.
- namn,
- adress
- e-postadress, samt i vissa fall
- organisationsnummer,
- registreringsnummer för mervärdesskatt, och
- behörig tillståndsmyndighet.
Läs vidare om marknadsföring, webbplatser med försäljning, behandling av personuppgifter, användandet av cookies och BBS lagen genom att ladda ner dokumentet.
Den här informationen och mycket mer hittar du i informationstjänsten JP ITnet. Läs mer om vår tjänst inom IT-rätt här!
Publicerad 1 jul 2016