Kan en kommunal nämnd vara en egen upphandlande myndighet?
En kommunal nämnd kan vara en egen upphandlande myndighet om den genomför sina upphandlingar självständigt. Är nämnden en egen upphandlande myndighet ansvarar den inte för vad andra nämnder i samma kommun har gjort vid tidigare upphandlingar. Det konstaterar Högsta förvaltningsdomstolen i en ny dom om upphandlingsskadeavgift.
En kommun hade genom sin fastighetsnämnd genomfört en otillåten direktupphandling. Konkurrensverket ansökte därför om att kommunen skulle betala en upphandlingsskadeavgift. Konkurrensverket menade att kommunens idrottsnämnd tidigare hade gjort sig skyldig till en otillåten direktupphandling och att det skulle ses som en försvårande omständighet när avgiftens storlek bestämdes.
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) konstaterar att storleken på upphandlingsskadeavgiften ska bestämmas med hänsyn till hur allvarlig överträdelsen är och att upprepade överträdelser av den upphandlande myndigheten bör ses som en försvårande omständighet. Om idrottsnämnden och fastighetsnämnden är delar av en och samma upphandlande myndighet, det vill säga kommunen, ska idrottsnämndens tidigare överträdelse beaktas.
En kommunal nämnd kan vara en egen upphandlande myndighet om den genomför sina upphandlingar självständigt. HFD konstaterar att fastighetsnämnden har en egen förvaltning och budget. Fastighetsnämnden har genomfört upphandlingen självständigt och är därför en egen upphandlande myndighet. Idrottsnämndens tidigare överträdelse skulle därför inte beaktas när avgiften bestämdes.
Publicerad 23 nov 2018