Koncessionskrav för SL:s laddinfrastruktur för elbussar vid slussen
Mark- och miljödomstolen fastställer att nätkoncession krävs för SL:s sammankoppling av laddinfrastruktur för elbussar med tunnelbanenätet. Domstolen finner att undantagen i IKN-förordningen för huvudregeln om nätkoncession i ellagen inte är tillämpliga vid sammankoppling av två interna elnät.
Bakgrund
Bakgrunden till detta rättsfall är ett beslut av Energimarknadsinspektionen (EI) att medge undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen för ett ledningsnät vid bussterminalen Slussen i Stockholm. Ledningsnätet skulle användas till laddinfrastruktur för elbussar, vilket skulle anslutas till elnätet för tunnelbanan. Beslutet kom att överklagas av elnätsbolaget Ellevio AB hos Mark- och miljödomstolen. Domstolen fann att undantagen för kravet på nätkoncession i förordningen om undantag för kravet på nätkoncession (IKN-förordningen) inte var tillämpliga och upphävde EI:s beslut.
Mark- och miljööverdomstolen
Mark- och miljööverdomstolen konstaterar att det krävs tillstånd (nätkoncession) för att bygga eller använda en starkströmsledning (2 kap. 1 § ellagen). Undantag till detta krav finns i IKN-förordningen. Domstolen bedömer att tunnelbanenätet och det föreslagna nätet för laddning av elbussar är interna nät var för sig och därmed undantagna från kravet på nätkoncession enligt IKN-förordningen (15, 22 b §§ IKN-förordningen). Eftersom bägge nät ska drivas av AB SL konstaterar domstolen emellertid att det inte finns något undantag för sammankoppling av två interna nät inom IKN-förordningen. Vidare konstaterar domstolen att kravet på nätkoncession i ellagen är huvudregel och för undantag krävs att dessa är upptagna i IKN-förordningen. Domstolen anser inte heller att matning av el till elbussar kan jämställas med matning av el till trådbussar enligt 15 § IKN-förordningen. Domstolen avslår därför AB SL:s överklagan i sin helhet.
Ursprungligen publicerad i JP Samhällsbyggnadsnet.
Publicerad 19 jan 2022
Redaktör, jurist