Konkurrensverket vill få avgjort i domstol vem som är upphandlande myndighet
En kommun gjorde fel som ingick ett avtal om drift av ett serveringskök utan att först annonsera enligt upphandlingsreglerna. Det anser Konkurrensverket som yrkar att kommunen ska betala upphandlingsskadeavgift för en otillåten direktupphandling. Konkurrensverket vill också att domstolen avgör om det är kommunen eller kommunens funktionsstödsnämnd som är ansvarig för upphandlingen.
En kommun har under flera år köpt in drift av ett serveringskök på ett boende i kommunen. Det första avtalet om drift av köket, som ingicks i oktober 2017, har sedan följts av flera avtal. Inget av avtalen har upphandlats genom ett annonserat förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).
Nu vänder sig Konkurrensverket till Förvaltningsrätten i Växjö och ansöker om att kommunen ska betala 80 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för det avtal om drift av serveringsköket som kommunen ingick i december 2020. Enligt Konkurrensverket utgör avtalet en otillåten direktupphandling.
Både kommuner och kommunala nämnder kan vara upphandlande myndigheter. Under vilka förutsättningar kommunen som sådan, eller viss nämnd, är upphandlande myndighet har tidigare prövats av Högsta Förvaltningsdomstolen, men vissa oklarheter kvarstår fortfarande. I detta fall anser Konkurrensverket att det är kommunen som är upphandlande myndighet för avtalet om driften av serveringsköket. Kommunen å sin sida hävdar att det är kommunens funktionsstödsnämnd som är ansvarig.
Konkurrensverket anser att i de fall en kommun inte är öppen med vem som upphandlar är det svårt för utomstående att kontrollera vem som är upphandlande myndighet i en upphandling och därmed kunna göra gällande sin rätt till prövning av en upphandling. Konkurrensverket vill därför få frågan prövad i domstol.
Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan texten skrevs. De senaste uppdateringarna och hur dessa påverkat rättsområdet hittar du alltid i relevant informationstjänst.
Publicerad 13 jan 2022