Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Krav på e-faktura vid offentlig upphandling

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om att införa krav på e-faktura vid offentlig upphandling från den 1 april 2019.

Upphandlande myndigheter och enheter kommer att behöva ta emot elektroniska fakturor. Riksdagen har nämligen sagt ja till regeringens förslag om att införa krav på e-faktura vid offentlig upphandling. Det betyder att det blir obligatoriskt för myndigheter och enheter att acceptera elektroniska fakturor som utfärdas till följd av offentlig upphandling.

Leverantörer blir också skyldiga att utforma de elektroniska fakturorna enligt en ny europeisk gemensam standard om inte någon annan standard för elektronisk fakturering har avtalats. 

Bestämmelserna börjar gälla den 1 april 2019.

Vill du se fler nyheter på upphandlingsområdet? 

Läs då mer om informationstjänsten JP Upphandlingsnet

Publicerad 18 jun 2018

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

En region upphandlade systemstöd för särskilda persontransporter. Kammarrätten anser dock att upphandlingen måste göras om.  

28 jan 2025

En av regeringens främsta prioriteringar är att bekämpa brottsligheten med alla medel. Konkurrensverket får därför i uppdrag att lämna förslag som gör det lättare att förkasta oseriösa anbud i offentliga upphandlingar.  

24 jan 2025

Analys av ett mål som handlar om möjligheten att åberopa ensamrätt till stöd för ett undantag från annonsering.

24 jan 2025