Lex Maria – anmälan om vårdskada
Om en patient drabbas av eller riskerar att drabbas av en allvarlig vårdskada i samband med hälso- och sjukvård ska vårdgivaren anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Det kallas för att göra en lex Maria-anmälan.
Vad är en allvarlig vårdskada?
En vårdskada är en skada som har inträffat i vården och som hade kunnat undvikas om patienten hade fått rätt vård. För att det ska räknas som en allvarlig vårdskada ska det vara en skada som inte försvinner eller som påverkar patienten resten av livet. En vårdskada som har gjort att patienten fått mycket större behov av vård räknas också som allvarlig. Detsamma gäller om händelsen bidrar till att en patient avlider.
Anmälan till IVO
Vårdgivaren ska göra en egen utredning vid alla typer av vårdskador. Alla händelser där en patient drabbades av eller riskerade att drabbas av allvarliga vårdskador ska vårdgivaren även anmäla till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Vid en sådan lex Maria-anmälan är utredningen mer omfattande.
Varje sjukhus eller vårdmottagning ska ha en anmälningsansvarig som anmäler lex Maria-ärendet till IVO. Anmälan ska göras så snart som möjligt. När anmälan kommit till IVO granskar myndigheten att vårdgivaren utrett händelsen på ett riktigt sätt och att man gjort vad som behövts för att garantera patienternas säkerhet.
Patientens del i utredningen
I utredningen som görs vid allvarliga vårdskador ska patienten få möjlighet att beskriva hur hen uppfattade det inträffade. Om patienten av någon anledning inte kan eller vill det kan en närstående göra det i stället.
Patienten ska informeras om vilket beslut IVO har fattat så snart det är klart. Det är vårdgivarens ansvar att utse en person som ansvarar för att patienten får den informationen, oftast är det verksamhetschefen som gör det.
Publicerad 23 aug 2019