Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Får en kommun maskera adressuppgifter och telefonnummer i ansökningshandlingar?

arbetsliv_Maskera_i_ansokningshandlingar_.jpg

En kommun har rätt att maskera adressuppgifter och telefonnummer från ansökningshandlingar. Om det kan antas att ett utlämnande av uppgift om en enskilds personliga förhållanden kan leda till att den enskilde eller någon närstående utsätts för våld eller andra allvarliga men omfattas uppgifterna av sekretess. Det framgår av 39 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen.

Bostadsadress, privat telefonnummer, bild, uppgift om närstående och liknande uppgifter om anställda omfattas av sekretess, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att de enskilde eller närstående lider men. För dessa uppgifter gäller alltså stark sekretess.

Kammarrätten slog tidigare i år fast att det var rätt av en kommun att inte lämna ut uppgifter om en anställds hemadress, e-postadress och telefonnummer.

Publicerad 13 dec 2021

JP Infonet vill upplysa om att svaret som ges är övergripande och inte en rekommendation till beslut i något enskilt fall.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

NPF i arbetslivet

Tjänster

Nyheter

Hör vår jurist och redaktör Maja Almgren berätta om när man ska inleda rehab i detta JP play-avsnitt.

8 nov 2024

Hör vår jurist och redaktör Maja Almgren berätta om föräldraledighetslagens missgynnandeförbud i detta JP play-avsnitt.

24 okt 2024

I det här JP play-avsnittet berättar vår arbetsrättsjurist Lisa Hallstedt om Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter.

24 sep 2024