MatHem och N1CE:s reklam för alkoholglass fälls
Mathems och N1CE Company LTD:s reklam för alkoholglass är utformad utan känsla för socialt ansvar. Det menar Reklamombudsmannens opinionsnämnd som nu fäller reklamen.
RO fäller reklam för alkoholglass
Reklamkampanjen från MatHem och N1CE visar en gul isglass med texten ”Piña Colada” och ”Contains 5 % alc.vol”. Längst ner till vänster finns två mindre texter som lyder ”18 år” och ”I trafiken? Avstå alkohol!”. Kampanjen har bland annat visats på en busshållplats i Uppsala.
Anmälaren anser att reklamen är opassande då isglass är en produkt som traditionellt konsumeras av barn och ungdomar. Att placera reklamen utomhus exponerar den även för den målgruppen. Det borde också markeras i annonsen att den höga alkoholhalten är olämplig för barn och ungdomar.
Opinionsnämnden håller med om att reklamen har visats på en plats som kan upplevas som påträngande. Den har genom sin placering nått en målgrupp som i hög utsträckning bestått av barn och ungdomar. Faktumet att reklamen marknadsför isglass kan också leda till att den attraherar en yngre målgrupp. Att det finns en liten text om att åldersgränsen är 18 år förminskar inte detta faktum. Opinionsnämnden anser att reklamen, genom att vara utformad på ett sätt som attraherar barn och ungdomar samt genom sin placering på allmän plats inte är framtagen med vederbörlig känsla för socialt ansvar. Den strider därmed mot artikel 1 i ICC:s regler och fälls.
Läs gärna mer om vår nyhetsbevakning i JP Marknadsnet med MarLaw.
Publicerad 24 okt 2016