När bör facket kontaktas då verksamhet läggs ut på entreprenad?
Enligt 11 § lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet, MBL, ska en arbetsgivare, innan han eller hon beslutar om en viktigare förändring av verksamheten, på eget initiativ förhandla med den eller de fackliga organisationer som han eller hon har kollektivavtal med. Att lägga ut en verksamhet på entreprenad är en sådan viktigare förändring av verksamheten som ska föregås av förhandlingar enligt denna bestämmelse. Arbetsgivaren är skyldig att påkalla förhandling så tidigt i sin beslutsprocess att arbetstagarnas synpunkter kan beaktas och utgöra en del av beslutsunderlaget. Men det är arbetsgivaren som när förhandlingarna slutförts slutligen fattar beslut om hur verksamheten ska organiseras och bedrivas.
Förhandlingsskyldigheten ska fullgöras i samband med att förfrågningsunderlaget arbetas fram. Det är nämligen i det skedet som det är meningsfullt att inhämta synpunkter. Det är normalt inte tillåtet att ställa nya krav mot en leverantör när förfrågningsunderlaget publicerats och anbud väl har lämnats.
Det kan vara värt att notera att det inte finns några rättsfall från Arbetsdomstolen som avser just förhandlingsskyldigheten i samband med offentlig upphandling.
Har du frågor inom arbetsrätt som du behöver hjälp med? Upptäck vår juridiska rådgivning!
Analyser, domar och beslut, lagkommentarer, nyheter och mycket mer inom arbetsrätt hittar du i informationstjänsten JP Arbetsrättsnet. Läs mer om tjänsten här.
Publicerad 13 jun 2016