När får en leverantör rätta ett inlämnat anbud enligt de nya förenklade reglerna?
Enligt 19 kap. 15 § LOU får en upphandlande myndighet ha en dialog med en eller flera leverantörer i en pågående upphandling. Med dialog avses ett informationsutbyte mellan en upphandlande myndighet och en leverantör.
En dialog får omfatta rättelser av fel samt förtydliganden och kompletteringar av anbudet eller andra handlingar som leverantören har lämnat in. Om den upphandlande myndigheten tillåter en leverantör att rätta, förtydliga eller komplettera ska övriga leverantörer ges motsvarande möjlighet.
Notera att det står får, vilket betyder att det inte finns någon skyldighet för den upphandlande myndigheten att låta en leverantör genomföra rättelser av fel samt förtydliganden och kompletteringar av ett inlämnat anbud.
Viktigt att komma ihåg är att det är de grundläggande upphandlingsprinciperna som sätter ramarna för vilka rättelser, förtydliganden och kompletteringar av anbud som är möjliga att göra (prop. 2021/22:5 s. 124).
Av Anna Bernefalk, redaktör och jurist för JP Upphandlingsnet.
Ursprungligen publicerad i JP Upphandlingsnet.
Publicerad 23 mar 2022
Jurist
JP Infonet vill upplysa om att svaret som ges är övergripande och inte en rekommendation till beslut i något enskilt fall.