Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

När får en socialnämnd avstå från att kommunicera?

En socialnämnd får avstå från att kommunicera om det är uppenbart att det inte behövs, till exempel om avgörandet inte går parten emot eller om uppgiften saknar betydelse. Socialnämnden får också avstå från att kommunicera om

  • ärendet gäller anställning av någon och det inte är fråga om prövning i högre instans efter överklagande
  • det kan befaras att det annars skulle bli avsevärt svårare att genomföra beslutet eller
  • ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart 

I vissa fall finns det kanske inte tid att kommunicera, till exempel vid omedelbart omhändertagande (LVU eller LVM). Däremot kan man inte hänvisa till nämndens arbetsbörda eller dålig planering för att låta bli att kommunicera.

Kommunicering är en del i handläggning och dokumentation för socialtjänsten, men det finns också många andra bestämmelser som är viktiga att ha koll på. I vår webbkurs handläggning och dokumentation i socialtjänsten får du lära dig hur du ska tillämpa reglerna när du handlägger ett ärende. Läs mer om webbkursen här.

Publicerad 9 dec 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom socialrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Hör våra socialrättsjurister Emma Fall, Martin Lager och Natalie Stade diskutera om HFD:s avgörande i frågan om en kommun kan vara skyldig att betala en särskild avgift trots att de har erbjudit boende i en annan kommun.

22 jan 2025

Runt årsskiftet träder många nya lagar och regler i kraft. Regeringen har som vanligt sammanställt ändringarna, och vi har lyft fram de viktigaste nyheterna inom socialområdet.  

17 jan 2025

Vår rådgivare och jurist Emma Fall svarar på frågan i detta JP play-avsnitt.

27 nov 2024