När får en socialnämnd avstå från att kommunicera?
En socialnämnd får avstå från att kommunicera om det är uppenbart att det inte behövs, till exempel om avgörandet inte går parten emot eller om uppgiften saknar betydelse. Socialnämnden får också avstå från att kommunicera om
- ärendet gäller anställning av någon och det inte är fråga om prövning i högre instans efter överklagande
- det kan befaras att det annars skulle bli avsevärt svårare att genomföra beslutet eller
- ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart
I vissa fall finns det kanske inte tid att kommunicera, till exempel vid omedelbart omhändertagande (LVU eller LVM). Däremot kan man inte hänvisa till nämndens arbetsbörda eller dålig planering för att låta bli att kommunicera.
Kommunicering är en del i handläggning och dokumentation för socialtjänsten, men det finns också många andra bestämmelser som är viktiga att ha koll på. I vår webbkurs handläggning och dokumentation i socialtjänsten får du lära dig hur du ska tillämpa reglerna när du handlägger ett ärende. Läs mer om webbkursen här.
Publicerad 9 dec 2019