Nu behöver inte alla delegationsbeslut anmälas
Enligt nuvarande kommunallag ska alla delegationsbeslut anmälas, vilket innebär en administrativ belastning för nämnderna. Det är bland annat denna reglering som förändras i de nya regelverket. I förslaget anges därför att nämnderna själva ska få besluta om i vilken utsträckning beslut som har fattats med stöd av delegation ska anmälas till dem. De kan också välja att behålla nuvarande ordning.
Reglerna för anmälan av delegationsbeslut ändras.
Förutom ändringen om delegationsbeslut innehåller den nya lagen bland annat följande nyheter:
- Fullmäktige får bestämma att styrelsen i kommunen eller landstinget ska kunna besluta i specifika frågor som rör andra nämnders verksamhet.
- Rollfördelningen mellan de anställda och förtroendevalda ska göras tydligare.
- Varje kommun och landsting ska ha en tjänsteman som har den ledande ställningen bland de anställda.
- Den kommunala anslagstavlan ska i fortsättningen vara webbaserad. Det innebär bland annat att fullmäktiges sammanträden inte längre måste annonseras ut i den lokala tidningen.
Vill du ha mer information kring den nya lagen?
I JP Förvaltningsnet hittar du bland annat aktuella analyser skrivna av våra experter.
Publicerad 1 sep 2017