Ny nivå i dataskyddsarbetet
I sin årsredovisning för 2019 konstaterar Datainspektionen att många företag, myndigheter och andra organisationer nu har kommit till en ny nivå i sitt dataskyddsarbete.
2018 präglades av intensiva förberedelser inför dataskyddsreformen och att få grundläggande processer och rutiner på plats. 2019 har kännetecknats av att få strukturerna att fungera i praktiken, och utmaningar i form av mer komplexa rättsliga frågor och tolkningar.
Av årsredovisningen framgår bland annat att under 2019 hanterade Datainspektionen totalt cirka 8 300 telefonförfrågningar och tog emot 18 700 ärenden. Av dessa var ungefär
- 6 400 skriftliga frågor från privata eller offentliga verksamheter som vände sig till Datainspektionen för att få vägledning och stöd i olika frågor – varav över 900 var mer komplicerade
- 4 000 klagomål från enskilda individer
- 4 800 anmälningar där en privat eller offentlig verksamhet anmält att de haft en personuppgiftsincident
- 2 300 anmälningar till Datainspektionen om vem som är dataskyddsombud i en verksamhet
- 500 ansökningar om tillstånd till kamerabevakning.
I tillsynsverksamheten inledde Datainspektionen under året 60 tillsynsärenden.
Publicerad 27 feb 2020