Ny rapport - stöd till upphandlande myndigheter som ska upphandla tillfälliga byggnader
Står du inför en upphandling av tillfälliga byggnader och behöver vägledning? Nu publicerar Upphandlingsmyndigheten en rapport som ger en överblick av marknaden och som kan användas som underlag för att utföra ett strategiskt och långsiktigt inköpsarbete.
Rapporten kan användas som stöd för att utför ett strategiskt och långsiktigt inköpsarbete.
Idag finns det ett ökat behov hos kommuner och andra upphandlande myndigheter av att snabbt hitta lokaler för bostäder, skolor och förskolor. Tillfälliga byggnader och paviljonger har därför blivit viktiga lösningar. De tillfälliga byggnaderna står dock ofta kvar och används längre än vad som planerats. Det innebär att den enskilda upphandlingen riskerar mer långtgående konsekvenser än vad som var tänkt.
Rapporten ger en överblick av marknaden och dess aktörer och visar bland annat hur standardiserade paviljongerna är, hur energi- och miljökrav kan ställas och hur möjligheterna ser ut för att köpa, hyra eller leasa paviljonger. Rapporten kan användas som stöd för att utföra ett strategisk och långsiktigt inköpsarbete. Läs rapporten här!
Arbetar du med frågor inom samhällsbyggnad, skola eller upphandling? Läs mer om våra tjänster här!
Publicerad 31 maj 2017