Nya krav på laddinfrastruktur för elbilar
Nu föreslår Boverket nya krav på förberedelser av laddplatser och installation av laddningspunkter för elbilar och andra elfordon. Kraven ska gälla vid nybyggnad och i vissa fall av ombyggnad. Kraven ska gälla i de fall bilparkeringen har fler än 10 parkeringsplatser och om dessa är placerade i byggnaden eller på byggnadens tomt.
Boverket föreslår att alla uppvärmda bostadshus och byggnader som inte är avsedda för bostäder ska omfattas av kraven på laddinfrastruktur.
Gränsen för när en byggnad ska anses vara ett bostadshus eller en byggnad som inte är avsedd för bostäder baseras på vilken verksamhet som upptar den huvudsakliga arean i byggnaden.
- För nya- och ombyggda bostadshus ställs krav på ledningsinfrastruktur, det vill säga kanaler för elektriska kablar, för varje parkeringsplats.
- För nya- och ombyggda lokalbyggnader ställs krav på ledningsinfrastruktur för minst en femtedel av parkeringsplatserna samt minst en laddningspunkt per bilparkering.
Boverket föreslår också att det ställs retroaktiva krav för lokalbyggnader om de har en bilparkering med fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på byggnadens tomt. Dessa krav börjar gälla den 1 januari 2025.
Boverkets förslag innebär också att
- reglerna införs som ett tekniskt egenskapskrav i PBL
- byggnadsnämnderna ansvarar för tillsyn och kontroll
- reglerna införs senast den 10 mars 2020 med övergångsbestämmelser på ett år.
Boverket har genomfört utredningen på uppdrag av regeringen. Uppdraget innebar att föreslå hur svenska byggregler bör kompletteras med krav på laddinfrastuktur för elfordon. Boverket har genomfört uppdraget i samarbete med Energimyndigheten och Energimarknadsinspektionen.
Publicerad 11 jun 2019