Nya råd om betyg och betygsättning
Skolverket har publicerat nya allmänna råd om betyg och betygsättning som riktar sig till alla skolformer där lärare sätter betyg.
Råden ger rekommendationer om lärares, rektorers och huvudmäns arbete för att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga. Publikationen beskriver hur lärare kan jobba med betygsättning, hur betyg och kunskapskrav bör kommuniceras med elever samt hur man bör följa upp betyg och betygssättning.
Skolverkets nya allmänna råd syftar till att ge lärares professionella yrkeskunnande mer utrymme i betygssättningen. Betygssättning ska bygga på en allsidig utvärdering av all kunskap eleverna har visat för att betygen ska bli så rättvisande och likvärdiga som möjligt. Betygssättning som i stor utsträckning bygger på automatiserade system riskerar att leda till betyg som inte återspeglar elevernas kunskaper. Det framgår av Skolverkets nya allmänna råd om betyg.
Skolverket menar också att rektorer och ansvariga i kommuner och i fristående skolor behöver säkra att system för dokumentation inte skapar onödigt merarbete för lärarna. Det är exempelvis inte ändamålsenligt att dokumentera samma uppgifter flera gånger i olika dokumentationssystem, till exempel både i en fysisk portfolio och i en digital plattform.
En ny regel i skollagen säger att nationella prov särskilt ska beaktas vid betygsättning. Provresultatet ska inte helt styra betyget, men vara ett stöd vid betygssättningen.
De nya allmänna råden skickas ut till alla berörda skolformer och finns även att ta del av på Skolverkets hemsida.
Publicerad 9 nov 2018