Nya regler ska minska sjukfrånvaron
Den 1 juli 2018 införs en ny skyldighet för arbetsgivare att upprätta en plan för återgång i arbete efter sjukdom. Målet är att den nya åtgärden ska minska sjukfrånvaron och utgöra ett stöd för både arbetsgivare och arbetstagare i rehabiliteringsarbetet.
Lagändringen syftar till att tydliggöra arbetsgivarens ansvar genom en lagstadgad skyldighet att upprätta en plan för återgång i arbete efter sjukdom. Det innebär att arbetsgivaren är skyldig att upprätta en sådan plan senast 30 dagar in i sjukskrivningsperioden, om det kan antas att arbetstagarens arbetsförmåga kommer att vara nedsatt i minst 60 dagar.
I samband med utformningen av planen bör arbetsgivaren bland annat undersöka möjligheterna till
- deltidsarbete
- permanent eller tillfällig omplacering
- eventuella behov av arbetstekniska hjälpmedel som kan underlätta för arbetstagaren.
Lagändringen medför även att det belopp som kan lämnas i arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd till en arbetsgivare höjs från högst 7 000 kronor per insats till högst 10 000 kronor per arbetstagare och år, respektive högst 200 000 kronor per arbetsgivare och år.
Skyldigheten att upprätta en plan för återgång i arbete gäller också arbetstagare som är sjukfrånvarande när lagen träder i kraft. I dessa fall behöver planen inte vara upprättad förrän den 30 september 2018.
Vill du se fler nyheter på arbetsrättsområdet?
Läs då mer om informationstjänsten JP Arbetsrättsnet.
Publicerad 26 jun 2018