Nya skärpta regler för arbetsplatsen vid årsskiftet
Den 1 januari 2021 börjar Arbetsmiljöverkets ändrade föreskrifter för hur arbetsplatser ska utformas gälla. En av nyheterna är att nya arbetsplatser ska planeras så att de kan erbjuda en god arbetsmiljö för alla och kunna ta emot personer med funktionsnedsättning.
Arbetsmiljöverket har fattat beslut om nya, ändrade föreskrifter för arbetsplatsers utformning. De innehåller regler om allt från luftkvalitet till krav på belysning och dagsljus, personalutrymmen, tillgänglighet, utrymning och säkerhet. Många av dessa regler har funnits tidigare, men en del har förtydligats, skärpts och tillkommit.
En nyhet är att det nu kommer att ställas tydligare krav på att byggherrar, arkitekter och projektörer tar hänsyn till arbetsmiljön i den färdiga byggnaden redan vid projekteringen. Det kan handla om att det ska finnas tillräckliga personalutrymmen eller möjlighet till dagsljus.
Säkra utrymningsvägar för alla
Nya arbetsplatser ska även projekteras så att de blir tillgängliga för personer som har en funktionsnedsättning. Det handlar till exempel om bredden på dörrarna och att det ska finnas säkra utrymningsvägar.
Kravet på ökad tillgänglighet för personer med en funktionsnedsättning gäller nu alla nybyggda arbetsplatser och vid större ombyggnationer. Lokaler som används för arbete där det behövs full funktionsförmåga är undantagna. Dagens befintliga arbetsplatser ska, liksom tidigare, vara tillgängliga för dem som arbetar där.
Krav på tillräckligt rörelseutrymme
En annan regel som skärps är kravet på att det ska finnas rörelseutrymme för att kunna arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt. Det gäller vid arbetsmoment där man behöver vrida, huka eller böja sig ned.
De nya föreskrifterna om arbetsplatsens utformning börjar gälla den första januari 2021 och gäller alla arbetsplatser där arbetsgivaren kan påverka utformningen av lokalerna, inte i eget eller andras hem.
Publicerad 1 sep 2020