Om sekretess i kommunal tillsyn över enskilda förskolehuvudmän
Kommunen utövar tillsyn över fristående förskolor. Det är dock inte vida känt bland tjänstemän inom den kommunala förskoletillsynen att många uppgifter i handlingar i tillsynsärenden är sekretessreglerade. Stadsjuristen Natalie Glotz Stade redogör för den aktuella sekretessbestämmelsen i 30 kap. 27 § offentlighets- och sekretesslagen och hur kommunen bör tänka kring dess tillämpning.
En kommun har som uppgift att godkänna enskilda som huvudmän för förskolor (2 kap. 5 § skollagen [2010:800], 2 kap. 7 § andra stycket skollagen). Kommunen utövar även tillsyn över fristående förskolor, se 26 kap. 4 § första stycket 1 skollagen. En kommun har inom ramen för sin tillsyn samma möjligheter att ingripa som Statens skolinspektion har i fråga om tillsyn över bland annat grund- och gymnasieskolor.
Det finns en sekretessbestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL, som är tillämplig i kommunens tillsynsverksamhet, det vill säga även i verksamheten som avser tillsyn över fristående förskoleenheter. Det är 30 kap. 27 § OSL. Glöm 23 kap. 1 § OSL i detta avseende. 23 kap. 1 § OSL är endast tillämplig på själva verksamheten i och runtomkring kommunala förskolor (inkluderande till exempel uppgifter om personer som står i förskolekö och dylikt) och kan inte tillämpas inom tillsynsverksamhet över fristående förskolor.
Ladda ner analysen till höger.
Publicerad 29 jun 2016