Patientnämnder – vad är det?
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans och ska enligt lag finnas i alla regioner och kommuner. Vårdtagare kan kostnadsfritt vända sig till nämnden med frågor, synpunkter eller klagomål som rör hälso- och sjukvård eller tandvård.
Patientnämnden gör inga medicinska bedömningar och tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Instansen uppdrag är istället att beskriva, informera, reda ut och förklara vården så att patienter och vårdgivare kan förstå varandra bättre.
Vad kan en patientnämnd hjälpa till med?
- Hjälpa patienter att få den information de behöver och hänvisa patienten till rätt myndighet.
- Underlätta kontakt mellan patienter och vårdpersonal.
- Rapportera iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter.
Patientnämnden har även ett särskilt lagstadgat uppdrag att informera allmänheten, hälso- och sjukvårdspersonalen och andra berörda om sin verksamhet.
Patientnämnderna besvarar frågor som rör i stort sett all offentligt finansierad hälso- och sjukvård inkluderat privata vårdgivare som har avtal med region eller kommun, folktandvården och distriktstandvården.
Vilka arbetar i nämnden?
Den faktiska nämnden består av politiska ledamöter och är vanligtvis kopplad till ett kansli med handläggare som ansvarar för det faktiska arbetet med att ta emot klagomål, handlägga ärenden och upprätta analyser.
I vår informationstjänst JP Sjukvårdnet kan du läsa mer om patientnämnder. Med tjänsten får du en komplett bevakning av sjukvårdsjuridikens vidsträckta område.
Publicerad 5 jun 2019