Personuppgiftsincident – information till drabbade
Hur ska en personuppgiftsansvarig informera registrerade som har drabbats av en personuppgiftsincident?
Handlingsfrihet
Som utgångspunkt bör den personuppgiftsansvarige kommunicera informationen om personuppgiftsincidenten direkt till de drabbade. Hur kommunikationen ska gå till regleras dock inte specifikt i GDPR. Där har man som personuppgiftsansvarig handlingsfrihet, vilket innebär att man kan anpassa sättet att kommunicera beroende på vad som är lämpligt i det enskilda fallet. Informationen ska vara klar, tydlig och ska inte skickas tillsammans med annan information likt nyhetsbrev eller standarduppdateringar.
Enligt vägledning från artikel 29-gruppen ska den personuppgiftsansvarige välja den kommunikationsväg som maximerar chanserna för att nå ut med informationen till de registrerade. Det bör inte heller uteslutas att man som personuppgiftsansvarig, då det är lämpligt, använder sig av mer än en kommunikationsväg när denna information ska nå ut till de registrerade.
Kommunikationskanal som ska undvikas
Det man som personuppgiftsansvarig ska undvika är att använda en kommunikationskanal som i sig omfattas av den aktuella personuppgiftsincidenten. Om organisationens e-post blivit utsatt för angrepp från en utomstående hacker är det inte lämpligt att använda e-post för att sedermera informera de registrerade om incidenten.
Vill du ta del av mer material som rör dataskydd?
Läs då mer om informationstjänsten JP ITnet.
Publicerad 22 okt 2018