Sanktionsavgift mot Statens servicecenter
Statens servicecenter har dröjt med att underrätta såväl Datainspektionen som berörda myndigheter om en personuppgiftsincident. Därför utfärdar nu Datainspektionen en sanktionsavgift mot servicecentret.
Datainspektionen har granskat Statens servicecenter efter att ha tagit emot flera anmälningar om en personuppgiftsincident som rör en felaktighet i myndighetens system för lönehantering.
– Vår granskning visar att Statens servicecenter dröjt för länge med att underrätta de berörda myndigheterna samt att för egen del göra en incidentanmälan till Datainspektionen. Dessutom var dokumentationen av incidenten som drabbade den egna personalen otillräcklig, säger Elin Hallström som lett Datainspektionens granskning.
I sitt beslut förelägger Datainspektionen Statens servicecenter att ta fram rutiner för dokumentation av personuppgiftsincidenter och se till att rutinerna efterlevs. Datainspektionen utfärdar även en sanktionsavgift på sammanlagt 200 000 kronor mot servicecentret.
Publicerad 29 apr 2020