SKL ska öka kunskapen kring digitalisering i kommuner och regioner
Med stöd av regeringen satsar SKL på ett digitalt kompetenslyft. Genom utbildningar och verktyg ska kommuner och regioner få möjlighet att stärka sin strategiska kunskap kring digitalisering.
Digitalisering av välfärdstjänster pågår inom olika områden för att underlätta för såväl invånare som personal. Det är en nödvändig utveckling och ett viktigt verktyg – inte minst för att hantera de demografiska förändringarna och behoven med allt fler yngre och äldre invånare i förhållande till den arbetsföra befolkningen.
– Digitalisering sker succesivt i verksamheter här och där, men inte alltid samordnat på en strategisk och övergripande nivå. Vi behöver därför öka ledningens förmåga att ta tillvara digitaliseringens möjligheter och hantera dess utmaningar i kommuner och regioner, säger Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting.
Digitaliseringen behöver öka i snabbare takt
SKL har fått medel av regeringen för att under perioden 2018–2020 arbeta med att öka förmågan att systematiskt leda och driva på innovation och verksamhetsutveckling kring digitalisering. Det handlar om att stärka den strategiska kompetensen kring digitalisering hos förtroendevalda, ledande tjänstepersoner och andra nyckelpersoner. Med hjälp av bland annat en rad webbinarier, lokalt anpassade utbildningar och självskattningsverktyg är målet att kunna bidra till att öka takten i moderniseringen av välfärden och den offentliga sektorn.
– Ledarskapet har stor betydelse för ett framgångsrikt lokalt och regionalt digitaliseringsarbete. Genom att öka den strategiska kompetensen kring digitalisering kan vi också bidra till ökad effektivitet och kvalitet i kommunernas och regionernas verksamhet, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Publicerad 2 maj 2019