Storbloggare fälls för smygreklam
Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, driver en av Sveriges största bloggar. Hon fälls nu av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd för att inte ha annonsmarkerat reklaminlägg på bloggen. Inlägget, som enligt Opinionsnämnden borde ha annonsmarkerats, handlar om skor från Blondinbellas egna märke som beskrivs med bland annat ordet ”perfektion”. Det finns också en länk till en webbshop där skorna kan beställas, vilket Opinionsnämnden tar fasta på vid bedömningen att inlägget har ett kommersiellt syfte. Viktigt att framhålla är också att kravet på reklamidentifiering gäller även om bloggaren, som i det här fallet, marknadsför sitt eget varumärke.
Avgörandet från Opinionsnämnden är intressant då det är ett av få fall som prövats där bloggare brustit i fråga om reklamidentifiering, och det första där en bloggare fälls för att ha gjort smygreklam för sitt eget företag. Troligen kommer vi att få se fler avgöranden på samma spår framöver, då Blondinbella är långt ifrån den enda svenska storbloggaren som slarvar med annonsmarkeringar vid inlägg om sina egna företag och varumärken.
Isabella Löwengrip fälls nu för smygreklam på sin blogg
Smygreklam och annonsmarkeringar är några av de ämnen som du kan bevaka i JP Marknadsnet med MarLaw. Läs mer om informationstjänsten här.
Publicerad 23 maj 2016