Svenska elever är bland de bästa på demokrati- och samhällsfrågor
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor. I den internationella undersökningen ICCS 2016 fick Sverige det bästa resultatet av 21 deltagande länder.
Undersökningen ICCS startade 2009 och sedan dess är Sverige ett av de länder som förbättrat sina resultat mest. De svenska åttondeklassarna presterade i genomsnitt bättre än 17 av de övriga länderna som deltog i undersökningen. I linje med detta visar även en undersökning från EU-kommissionen att de svenska skolresultaten har förbättrats. Jämfört med andra medlemsstater ligger Sverige över snittet. När det kommer till naturvetenskap underpresterar dock 21,6 % av eleverna i den svenska skolan, vilket är sämre än EU-snittet.
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor.
Undersökningen från ICCS ställer också frågor om elevernas värderingar i samhälls- och demokratifrågor. De svenska eleverna visar ett starkt stöd för att alla människor i samhället ska ges lika rättigheter och möjligheter. Specifikt visar de svenska åttondeklassarna ett starkt intresse för kvinnor och mäns jämställdhet. Ett stöd som har ökat sedan den första undersökningen 2009. Av de 14 deltagande europeiska länderna är Sverige det land som visar störst stöd för att invandrare ska ha samma rättigheter och möjligheter som andra.
Arbetar du med skolfrågor?
Läs mer om vårt beslutsstöd på det skoljuridiska området.
Publicerad 14 nov 2017