Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Tillsynen av vård och omsorg av IVO brister

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inrättades för att tillsynen skulle bli effektiv och strategisk. Riksrevisionen har granskat myndigheten och konstaterar att IVO ännu inte fullt ut har levt upp till förväntningarna, och att det delvis beror på att regeringen inte gett myndigheten stabila och långsiktiga förutsättningar.

2013 inrättades myndigheten IVO som då bland annat tog över tillsyn över vård- och omsorgsverksamhet från Socialstyrelsen. Syftet var att få en mer effektiv och strategisk tillsyn. 

Tillfälliga medel har försvårat

Riksrevisionens granskning av IVO:s tillsynsverksamhet visar att myndigheten inte lyckats bygga upp en egeninitierad och riskbaserad tillsynsverksamhet i förväntad omfattning.

De problem som Riksrevisionen har identifierat beror delvis på regeringens styrning. Delar av de anslag som myndigheten fått har bestått av tillfälliga medel som beviljats för ett år i taget, vilket försvårat en stabil och långsiktig personalförsörjning.

Brister i IT-system ses också som problematiskt

IVO har heller inte haft något ändamålsenligt IT-system som stödjer inspektörerna i deras arbete, och sju av tio inspektörer uppger att IT-stödet i liten utsträckning är användbart i tillsynsarbetet.

Rekommendationer till regeringen och IVO

Riksrevisionen rekommenderar regeringen bland annat att ge IVO stabila ekonomiska ramar för att kunna planera för en hållbar och långsiktig kompetensförsörjning. Regeringen bör också på ett systematiskt sätt följa IVO:s digitaliseringsarbete eftersom det är avgörande för hur myndigheten lyckas genomföra sitt tillsynsuppdrag.

Riksrevisionen lämnar också rekommendationer till IVO om att bland annat hantera riskerna med det pågående digitaliseringsarbetet och införandet av en ny IT-miljö.

 

Publicerad 6 dec 2019

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom socialrätt:

Se vår integritetspolicy