Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Vad krävs för att få strandskyddsdispens?

Enligt 7 kap. 13 § miljöbalken (1998:808), MB, råder strandskydd vid havet och vid insjöar och vattendrag. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtlivet.

Inom strandskyddsområde får enligt 7 kap. 15 § MB bl.a. inte uppföras nya byggnader och andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt.

Enligt 7 kap. 18 b § MB får kommunen i enskilt fall ge dispens från förbuden i 15 § om det finns särskilda skäl.

I 7 kap. 18 c § MB anges vad som kan vara särskilda skäl vid prövning av dispens från strandskydd. Inga andra skäl får användas. 

  • Den aktuella platsen är belägen på redan ianspråktagen mark.
  • Den aktuella platsen är avskuren från stranden av till exempel en järnväg eller större väg och saknar därför betydelse för allmänhetens friluftsliv.
  • Anläggningar som måste ligga vid vattnet, det kan vara båthamnar, bryggor, pirar med mera. Sådana bör dock inte uppföras inom områden med stort rekreationsvärde eller om djur- och växtlivet påverkas på ett icke acceptabelt sätt. Samlokalisering bör eftersträvas.
  • Det avser ett område som behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen kan inte ske utanför området.
  • Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan ske utanför området.
  • Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.

I områden som är utpekade som landsbygdsutvecklingsområden i strandnära lägen får andra skäl anges, 7 kap. 18 d § MB.

Av 7 kap. 25 § MB följer att vid prövning av frågor om t.ex. strandskydd ska hänsyn tas även till enskilda intressen. En inskränkning i enskilds rätt att använda mark eller vatten som grundas på skyddsbestämmelse i kapitlet får därför inte gå längre än som krävs för att syftet med skyddet ska tillgodoses.

Vid alla dispenser och upphävanden måste man lämna en fri passage närmast vattnet, 7 kap. 18 f § MB.

Har du frågor inom miljörätt som du behöver hjälp med? Upptäck vår juridiska rådgivning

Det här dokumentet är hämtat från JP Miljönet - din informationstjänst inom miljörätt. Tjänsten innehåller bland annat domar, referat och analyser av framstående experter på området. Läs mer om den här!

Publicerad 15 jun 2016

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom miljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

MÖD slår fast att Skogsstyrelsen ska göra en samlad bedömning av vilka försiktighetsåtgärder som en skogsägare ska göra vid avverkning av skog med angrepp från granbarkborre och med förekomst av knärot och bombmurkla.

5 nov 2024

Två fastighetsägare har fått skadestånd av MÖD vid en trafikomläggning eftersom fastigheten sjönk avsevärt i värde på grund av störningarna från den nya vägdragningen.

31 okt 2024

I den här analysen diskuterar vår expert Stefan Rubenson intressekonflikter vid anläggande av solcellsparker.

30 sep 2024