”Viktigt att förvalta kundens förtroende”
Kunden är jätteviktig, och vår viktigaste uppgift är att ta hand om våra kunder på bästa tänkbara sätt, menar Jenny Rollgard, gruppchef och storkundsansvarig för JP Infonets kundvårdsavdelning. Med mångårig erfarenhet av kundvårdsarbete har hon känsla för hur en god kundrelation byggs upp, bibehålls och utvecklas.
Kundvårdsarbete innebär många olika arbetsuppgifter – både stort och smått. Det kan till exempel vara administration av nya kunder, avtalshantering, vägledning, användarutbildning samt att hjälpa kunden att komma igång med att använda våra tjänster och hitta den information som kunden letar efter.
JP Infonets kundvårdsavdelning har under åren utvecklats och formats till vad den är i dag. Jenny – som har varit delaktig i utvecklingen – är mycket stolt över det som vi i dag kan erbjuda våra kunder.
”Det vi gör för kunden gör vi med stolthet och ett leende på läpparna.”
– Vi har byggt upp vår kundvård under flera år och arbetar med ständigt förbättringsarbete med ISO processer som stöd. I dag har vi en tät dialog med kunden och finns alltid där för att svara på frågor. Vi lyssnar och benar ut vilka behov kunden har och vilka utmaningar den står inför. Vi löser det mesta, på ett eller annat sätt. Ibland krävs det bara att vi är lite uppfinningsrika. Alla i kundvårdsteamet är genuint intresserade och vill sätta sig in i kundens arbetssituation för att få en bättre förståelse för hur vi kan hjälpa till. Vi vill göra skillnad och skapa värde i våra kunders verksamheter. Det vi gör för kunden gör vi med stolthet och ett leende på läpparna, säger Jenny.
Nya sätt att kommunicera
För Jenny är det jätteviktigt att hela tiden ligga steget före, hitta nya sätt att kommunicera på samt att anpassa kommunikationen efter kundens önskemål och arbetssituation.
– Jag och mina kollegor arbetar ständigt med att hitta alternativa sätt att kommunicera med våra kunder. Det tillvägagångssätt som fungerar utmärkt för en kund, kanske fungerar mindre bra för en annan. Våra kunder har ett stort förtroende för oss och det är därför väldigt viktigt att vi förvaltar det förtroendet väl och möter deras förväntningar, berättar Jenny.
Nyckeln till en god kundrelation
Kunder kommer och går – men vi vill såklart att våra goda relationer består. I sitt kundvårdsarbete har Jenny sett värdet av att lyckas bygga upp en god och långvarig relation till kunden.
– När allt kommer omkring handlar mitt arbete om att skapa och bibehålla en god kundrelation. Och för att lyckas med det försöker jag att ha en nära relation till varje kund – finnas där, lyssna, förbättra och ha kundens intresse i fokus. Är kunden nöjd, är jag nöjd, säger Jenny.
Drivkraft och glädjefyllda arbetsdagar
Att kundvårdsarbete och relationen till kunden ligger Jenny väldigt varmt om hjärtat går inte att ta miste på.
”Jag kan inte minnas senast jag hade jobbångest en söndagskväll.”
– Jag drivs av många olika saker. Relationen till kunderna, inspirerande kollegor, variationen i arbetet, utmaningar som jag står inför, företagets vilja att utvecklas, för att nämna några. Dessutom har jag i stort sett alltid roligt på jobbet. Hela kundvårdsavdelningen genomsyras av glädje och gemenskap, och alla tycker att det är lika roligt att arbeta med det vi gör. För mig är det jätteviktigt att vi har en stark teamkänsla där alla får växa och ta plats. Kunderna förgyller också mina arbetsdagar – att få prata med kunderna och även träffa dem i olika sammanhang är bland det roligaste jag vet. Jag kan inte minnas senast jag hade jobbångest en söndagskväll, avslutar Jenny.
Publicerad 16 okt 2018