Webbinarium: Vanliga frågor om handläggningsregler för LSS-ärenden
Under det här webbinariet diskuterar våra jurister och rådgivare Emma Fall, Natalie Glotz och Gustaf von Essen vanliga frågor om handläggningsregler för LSS-ärenden. Några av frågorna vi tar upp är Hur ska en ansökan göras, vem får göra den, vad kan man göra när en sökande inte inkommer med det underlag som behövs, vad ska man anteckna, hur snabbt måste man anteckna, vad händer om hela personalen får influensan?
Behöver du hjälp med rådgivning inom sociala frågor?
Den här sändningen spelades in i oktober 2021. Ny praxis och lagändringar kan ha tillkommit sedan dess.
Medverkande
Emma är juridisk rådgivare på JP Infonet och har även mångårig erfarenhet från socialtjänst i form av arbete som handläggare och chef. Hon är huvudsakligen inriktad på social- och familjerätt, offentlighet och sekretess samt förvaltnings- och kommunalrätt och leder bland annat kurser inom socialrätt.
Medverkande
Natalie Glotz Stade är jurist och arbetar med juridisk rådgivning på JP Infonet. Hon håller även kurser inom socialrätt, kurser inom skoljuridik och kurser inom offentlig förvaltning.
Medverkande
Gustaf von Essen är jurist och har tidigare arbetat med juridisk rådgivning inom skoljuridik och socialrätt på JP Infonet. Dessutom har han arbetat inom domstolsväsendet och även som utredare på avdelningen för regler och behörighet inom Socialstyrelsen.
Upptäck mer
Kurser
Tjänster
Nyheter
Det kommer kammarrätten fram till i en ny dom.
22 nov 2024
I denna analys ska vår expert Jan Melander från ett rättsligt perspektiv behandla frågan hur arbetsmiljön kan göras tryggare för anställda inom socialtjänsten.
22 okt 2024