lagkommentar till lagen om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg
Kommentaren till lagen om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg är skriven av Mikael Westberg. Kommentaren fokuserar på den praktiska tillämpningen och tolkningen av bestämmelserna i lagen.
Den här lagkommentaren är en del av JP Juridiskt Bibliotek där du hittar alla våra lagkommentarer, samt analyser av ny lagstiftning och oklara rättsfrågor. Klicka på Prova gratis för att testa tjänsten och hålla dig à jour med gällande rätt.

Kommentar till lagen om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg
Den 20 juni 2022 trädde lagen om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg i kraft. I och med ikraftträdandet påbörjades arbetet med att avveckla det tidigare öppna fondtorget som byggde på ett system med anslutning av fonder. Lagen syftar till att öka kvaliteten på och sänka kostnaden för de fonder som erbjuds sparare av premiepension. Det är den statliga myndigheten Fondtorgsnämnden som upphandlar fonderna till fondtorget. Fondtorget i sin tur förvaltas av Pensionsmyndigheten, som också är värdmyndighet för Fondtorgsnämnden.
Någon rättspraxis kopplad till lagen har ännu inte utvecklats, det främsta stödet för att tolka och förstå lagens 53 paragrafer som fördelas på tre kapitel är därför alltjämt förarbetena (SOU 2019:44, prop. 2021/22:179 och bet. 2021/22:SfU24). För att till fullo kunna förstå syftet med lagen krävs god kunskap och förståelse för den särskilda form av socialförsäkring som premiepensionen utgör. Det finns således en nära koppling mellan lagen om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg och bestämmelserna om premiepension som finns i 64 kap. socialförsäkringsbalken.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:
Upptäck mer
Kurser
Tjänster
Nyheter
Eftersom en region agerat i strid med dokumentationsplikten och principen om öppenhet måste utvärderingen göras om. Det konstaterar kammarrätten i detta mål.
25 mar 2025
Polismyndigheten ska betala fyra miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift efter att ha genomfört en otillåten direktupphandling av skalplagg till ett värde av över 47 miljoner kronor.
25 mar 2025
Det konstaterar kammarrätten i detta mål.
21 mar 2025